0723341792
 

עכשיו בפורטל בריאותיכאן, מחכים לשיחתכם. התקשרו אלינו, או השאירו פרטיכאם בטופס. אל תמתינו! 0723341792

ליצירת קשר עמנו, מלא/י את הטופס הבא:

*
*
*
*

פעילות גופנית בגיל הרך

פעילות גופנית בגיל הרך

כידוע פעוטות מצויים מרבית שעות היום בפעילות מתמדת, ולפיכך כושרם הגופני הינו למעשה כמעט מירבי וברור מאליו שאין צורך להמליץ להם על פעילות גופנית נוספת.  החשיבות הינה בעצם בחינוך לפעילות הגופנית אשר יתחיל בגיל הרך וילווה את הילד מגיל הינקות ועד הזקנה. חינוך לפעילות גופנית תוך הכרת שטחי הספורט  השונים, הסתכלות על ההורים כעל מודל לחיקוי.

אין כל ספק שאם הילד רואה את אביו מתעסק בפעילות גופנית, הוא נוטה לחקותו, הן בילדות והן בהיותו מבוגר. לכן, חשיבות רבה לפעילות ספורטיבית משפחתית הן בבית והן בחיק הטבע, במקום פיקניקים כספורט לאומי.

בשנים האחרונות נהוג להתייחס אל העדר פעילות גופנית כאל אחד הגורמים האחראיים לעליה בשכיחות מחלות הלב. יתר על כן מתוך מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות מסתבר שלפעילות הגופנית בגיל הרך, וזו הנעשת עוד בטרם נכנס הילד לבית הספר, חשיבות והשלכה על כושרו הגופני בגיל המבוגר.

מה תפקיד החינוך הגופני בגיל הרך?

הילד רוכש יום יום מיומנות תנועה חדשות ומרחיב בכך את תחום משחקו. הוא לומד לעסוק לא רק בחפצים, כי אם גם עם עצמו ועם הזולת. באמצעות המשחק לומד הילד לשלוט בתנועותיו והשגיו בתנועות מעוררים אותו לצורות משחק חדשות כאשר דרכן נוצרים קשרים חדשים ופגישות מעניינות עם מצבים ועם בני אדם. חינוך הגוף מחייב, כמו השפה, לימוד מומחיות וניסיון של לימוד שיש להנחיל לילד משנתו הראשונה. 

תאוות התנועה של הפעוטות והדחף לפעילות עצמאית מדגישים את השלב המוקדם של משחק התנועה ואת חינוך הגוף כגורם של רכישת נסיון. הפעוט אוהב "לשקח עם סיכון"  - הוא זקוק גירויים, אתגרים ולניגודים.  הילד פועל מתוך דחף התנוע ושמחת המשחק, לכן מניעה מודעת של תנועתו כובל את לימודו העצמאי. סיכויי ההתפתחות של הילד תלויים בחינוך הגופני, לאו דווקא בחברה שבה חי הילד - כי אם במידת החופש הניתנת לו לבחון את עצמו.

באיזה גיל רצוי להתחיל בפעילות גופנית מסודרת?

רצוי להתחיל בפעילות הגופנית מהלידה, כבר לרך הנולד יש שליטה בחלק מתנועות מתואמות ובשלות, ואינו זקוק ללמוד לבצען. צורות התנהגות מפותחות אלה הקיימות כבר בשעות הראשונות לחייו עלולות להיפגע אם אין תומכים בהן. חיתול הדוק, שכיבה ממושכת בתנוחה אחת, עיטוף בשמיכות בולמים ומפריעם לפעילות העצמאית של התינוק.

בשלב הראשון מומלץ להשכיב את הרך על הבטן בעת ערותו. שכיבה על הבטן תומכת בהיווצרות הפעילויות שהוזכרו מעלה. בשכיבה על הבטן התינוק יכול לכופף את רגליו, להניע את מותניו ולהרים את ראשו. השכיבה על הבטן מסייעת לתינוק לפתח את מנגנון שיווי המשקל של הראש, החשוב כל כך להתפתחותו הסטטית והדינמית של הילד בעתיד. 

פעילות גופנית מסייעת לפתח את כושר גילוי הסביבה ופיתוח קשר חברתי אצל התינוק. אין תמה שלתינוקות אפריקניים כושר התמצאות מוטורית מפותח יותר מאשר אצל בני גילם האירופאיים.

השמנה ופעילות גופנית בגיל הרך.

חשוב לזכור אשר ילדים אינם נולדים מגושמים, אלא נעשים מגושמים בתוקף הנסיבות. האכלת יתר מחד ומיעוט משחקי תנועה מאידך.  נמצא שריקמת השומן מתפתחת בעיקר בשלושת השנים הראשונות לחיים. לא רק זאת, אלא שילד שמן הינו בעל הסיכוי הרב יותר להיות מבוגר שמן. יש להימנע מהמנהג המגונה של האכלת יתר והדבר יעלים לחלוטין השמנה בקרב הילדים, אך יש לזכור שחובה לאפשר לילד תנועה חופשית.

כיצד לאפשר פעילות גופנית לילד בגיל הרך?

על מנת לעודד את הילדים הקטנים לפעילות, יש לאפשר להם את התנאים לכך.אין לכלוא את התינוק, אם ניתן לילד לרוץ יחף בחול, על הדשא, על האבנים ועל קרקע קשה וגבשושית - תתפתח יכולת המישוש והתפיסה של כפותיו, שהינה כה חשובה לרכישת תכונת השמירה על שיווי המשקל ויצירת הרגלי היציבה הזקופה.  למעשה ילד בן 6 זקוק למרחבי ריצה גדולים יותר מאשר ילד בן ה- 14.

ייתכן ואם נתחיל בחינוך לפעילות גופנית בגיל הרך, תתפתח בעתיד חברה עירנית יותר , בריאה יותר וחסרת כרסים.